PK kaiš ili lanac – razlike i prednosti

PK kaiš ili lanac – razlike i prednosti

Pitanje o razlikama i prednostima između zupčastog kaiša i lanca je pitanje koje će gotovo sigurno podeliti one najiskusnije na jednu od ove dve strane. Ovo je takođe i jedan od najčešćih rasprava na domaćim automobilskim forumima. Jedni se kunu u zupčasti kaiš, dok drugi daju ogromnu prednost motoru sa lancem.

Ova podela pre 1960ih godina nije ni postojala, jer je do tada svaki motor bio pokretan lancem. Ovo i ne čudi jer automobili istorijski gleda potiču od bicikala na kojima je lanac jedan od najbitnijih pokretača. Upravo početkom 60ih godina prošlog veka, došlo je do razvoja prvih četvorocilindričnih motora koji su pokretani zupčastim kaišem.

I to je trenutak kada je lanac počeo da gubi bitku sa zupčastim kaišem, pa se danas može naći jako mali broj polovnih automobila koje pokreće lanac.

Koja je funkcija zupčastog kaiša i lanca

Njihova uloga u motoru je jako jednostavna. Pored toga što je jednostavna, bitno je napomenuti da je izuzerno važna jer povezuje radilicu sa bregastom osovinom i na taj način im omogućava istovremeni rad odnosno sinhronizaciju. Tako se omogućava pravilno otvaranje i zatvaranje ventila u odnosu na kretanje klipa u cilindru. Ovo sve dovodi do pravilnog “disanja” motora.

Ukoliko niste razumeli funkciju ove dve alternative, nadamo se da će u nastavku teksta dodatno biti objašnjeno šta rade i koja je razlika između zupčastog kaiša i lanca.

Zupčasti kaiš

Tokom 1960ih, zupčasti kaiš donet je kao novina u automobilskoj industriji i od tada gotovo svaki motor je bio opremljen njim umesto lanca. Najveća prednost zupčastog kaiša u odnosu na lanac predstavlja to što omogućava motoru dosta tiši rad. Takođe, cena zamene ovog dela je znantno niža. Zupčasti kaiš predstavlja gumu armiranu kevlarom koja je jako izdržljiva.

Većina proizvođača automobila preporučuje zamenu ovog dela na otprilike 80 000 do 160 000 pređenih kilometara. Ono što svakako nije poželjno je pucanje zupčastog kaiša, zato je redovno održavanje i zamena istog jedno od jako bitnih stavki.

Zupčasti kaiš prolazi kroz veliki broj rolnica koje imaju španer koji održava odgovarajuću tenziju kaiša. Španer se redovno menja zajedno sa zupčastim kaišem uglavnom kao deo delova za veliki servis. Mnogi mehaničari preporučuju i menjanje vodene pumpe zajedno sa svim ovim jer je uglavnom iste starosti i smatra se da je potrebno zameniti je novom.

Karakteristike lanca

Kao što smo rekli lanac ima potpuno istu funkciju kao zupčasti kaiš, ali obično ima znatno duži vek trajanja. Neretko se desi da nadživi i sam motor. Ovaj lanac je jako sličan lancu bicikla, pa samim tim i dosta je bučniji.

Najveća prednost koju lanac nosi sa sobom je što je motor koji ga koristi znatno jednostavniji i gotovo nikada ne uključuje vodenu pumpu, te nije je potrebno često menjati niti postoji mogućnost da motor “prezupči” u slučaju kvara iste.

Lanac takođe ima španere koji ga drže na mestu i ne dozvoljavaju da “spadne”, ali za razliku od španera kod zupčastog kaiša kontrolisan je od stane pritiska ulja u motoru. Tako da jedini kvar koji može da se dogodi može biti uslovljen padu pritiska ulja u motoru.

Šta se događa prilikom kvara/pucanja zupčastog kaiša ili lanca?

Ukoliko redovno održavate automobil i pratite upustva proizvođača i majstora, verovatno je da nećete imati problem sa zupčastim kaišem ili lancem. Ali ukoliko se to desi, sigurno je da ishod neće biti dobar jer može izazvati veliku štetu i kvar.

Zupčasti kaiš u najvećem broju slučajeva puca prilikom paljenja ili gašenja motora zbog najvećeg pritiska na njega u tim trenutcima. Šteta koja nastaje pucanjem najviše zavisi od obrtaja motora u trenutku pucanja. Pri niskim obrtajima verovatno će se završiti sa savijenim ventilima, dok prilikom visokih obrtaja šteta može biti tolika da je isplativije staviti novi motor u automobil nego popravljati nastalu štetu.

Pucanje kaiša na drugoj strani može izazvati manje ali i dosta više štete. Pucanje pri niskim obratajima motora može napraviti neznatne štete i potrebu za postavljenjem novog lanca. Međutim, ukoliko pukne pri visokim obrtajima moguće je da će uništiti sve sa čime dođe u kontakti i izazvati ogromnu štetu.

Zaključak je teško doneti o izboru između ove dve vrste motora. Činjenica je da i jedan i drugi imaju svoje prednosti i mane i da pravilnim održavanjem i redovnom zamenom možete voziti svoj dugo i sigurno. Ako kojim slučajem dođe do problema ili je nephodna zamena, u MD auto delovi možete naći zupčasti kaiš i lanac za sve tipove automobila. Kontaktirajte nas i proverite da li imamo ono što Vam je potrebno na stanju,