Problemi sa akumulatorom – kada je vreme za zamenu?

Problemi sa akumulatorom – kada je vreme za zamenu?

Problemi sa akumulatorom nisu retkost, a oni najčešće izazivaju zaustavljanje automobila na putu. Najgore od svega što se ovi problemi mogu lako zaustaviti u korenu.

Akumulator je veoma važan deo automobila, pruža snagu svim električnim sistemima i startuje motor, a upravo iz ovih razloga je neverovatno kako vozači zanemaruju akumulatore.

Uz malo održavanja i pažnje moći ćete da produžite vek akumulatora i da ga držite spremnim u svim situacijama. Pročitajte koji su to najčešći problemi sa akumulatorom, česti problemi koje izaziva akumulator i kako da prepoznate kada akumulator na izdisaju.

Najčešći problemi sa akumulatorom

Teško paljenje svakog jutra

via GIPHY

Recimo da ste sigurni da je akumulator napunjen (bilo da ste vozili ili prikačili na punjač), ali svako jutru imate problema sa paljenjem. Prvo bi trebalo da proverite da li je neka elektronika upaljena zbog neispravnog prekidača ili spoja (električni parazit – više o tome u tekstu).

Hronični problemi sa paljenjem su obično prozurokovani zbog tri problema sa akumulatorom i jednim sa sistemom punjenja istog. Da biste znali da li je problem sa punjenjem trebaće vam Voltmetar.

Upalite automobil, dok je motor u praznom hodu, proverite voltažu na terminalima, ako očitava bilo šta ispod 13V, verovatno imate neispravan alternator ili regulator (koji je ugrađen u alternator na novijim automobilima). Ako vidite između 13 i 14 Volti sa upaljenim motorom, isprobajte sledeće:

  1. Proverite i dopunite elektrolit po potrebi. Nizak nivo elektrolita će često usmritti akumulator.
  2. Skinite terminale i temeljno ih očistite. Korozija utiče na protok elektrona do kablova. Napunite akumulator i testirajte da li drži napon, ako to nije slučaj, moraćete da promenite akumulator.
  3. Ako je elektrolit na pravilnom nivou i terminali su čisti, ali i dalje ne drži napon, ili su olovne ploče istrošene ili je napravljen spoj među njima – što znači da je vreme za novi akumulator.

Klik kod paljenja

Okrećete ključ da upalite motor, ali čujete samo zvuk kliktanja. Ovo je obično pokazatelj da akumulator nema dovoljno snage da aktivira solenoid i anlaser kako bi se pokrenuo motor. To može biti iz više razloga:

  • Nepotpuno punjenje alternatorom. Odvezite se na testiranje alternatora i akumulatora. Akumulator koji ne može da se napuni do kraja neće moći da pruži dovoljno snage.
  • Previsok zahtev anlasera. Neka vam urade test anlasera, tj koliki napon traži starter za paljenje, ako traži više nego što treba, moraćete da zamenite anlaser. Preveliki zahtev za naponom može da ubije akumulator, pa bi trebalo da ga napunite i testirate.
  • Neispravan solenoid startera ili relej. Ako relej ili solenoid ne mogu da obezbede dovoljan napon starteru, iz bilo kog razloga, čućete klik. Testirajte ispravnost akumulatora tako što ćete zaobići solenoid sa daljinskim startovanjem (pozitivan terminal akumulatora i S terminal startera). Ako se motor pokrene, zamenite solenoid.

Problemi gde je uzročnik akumulator

1. Motor vergla, ali se ne pali

Ako motor vergla kada okrenete ključ, ali neće da upali, problem je najverovatnije u akumulatoru. Možda je anlaser, možda je nešto drugo, ali je u 90% slučajeva uzročnik akumulator.

Zaista je akumulator, iako motor vergla prilično snažno. Čak i da unimer pokaže da je baterija ispravna, može biti nekoliko volta kraća od koliko treba da bude da bi automobil funkcionisao pravilno.

Kada se nađete u situaciji da motor neće da zavergla dovoljno da se upali, trebaće vam kablovi za startovanje i voljni vozač drugog automobila sa ispravnim akumulatorom, koji će vam pomoći da konačno upalite automobil.

Kada upalite auto, skinite kablove i provozajte se oko pola sata, kako bi alternator napunio akumulator. Kada stignete na destinaciju spremite se za test. Ugasite auto i sačekajte minut pre nego što ga ponovo upalite. Ponovite test još jednom, tako ćete biti sigurni da vas auto neće ostaviti na putu sledeći put.

Većina akumulatora će se napuniti od alternatora i raditi još dan ili dva. Ne uzimajte ovaj period zdravo za gotovo. Iskoristite ga da potražite novi akumulator i zamenite ga pre nego što vas auto ponovo ostavi na putu.

via GIPHY
– da, crko je akumulator

2. Nema verglanja, neće da upali, ne rade svetla

Prilično je jasno šta se ovde dešava, a jasnije je ko je glavni krivac. Akumulator napaja svu elektroniku i svetla, naročito kada alternator nije aktiviran. Pa ako automobil ne daje nikakve znake života, akumulator je prva stvar koju treba da ispitate.

Budite svesni da u situaciji gde auto apsolutno odbija svaki vid saradnje problem može uključiti i neispravan alternator.

Ako motor neće da vergla ili upali, ali svetla rade, to može biti pokazatelj nekog drugog problema, sa anlaserom ili mehanikom motora.

3. Jedan dan radi, drugi ne

Ako se molite bogu struje (Nikoli Tesli) svaki put kada palite automobil, to je pokazatelj da:

  • Terminali su olabavljeni, korozirali ili na drugi način oštećeni
  • Imate električnog parazita (nešto vuče struju kada bi trebalo da bude iskjlučeno ili postoji neki spoj koji ne sme da postoji)

Problemi sa terminalima se sređuju relativno lako, potrebno je da ih očistite ili zategnete.

Električni paraziti su potpuno druga priča, to je lavirint u koji ne želite baš da zalazite. Dobar pokazatelj za njihovo postojanje je ako automobil pali normalno kada ga vozite nekoliko dana zaredom, ali neće da upali ako ga ne vozite sutradan.

4. Paljenje na hladnom je mučenje

Ako pogledate svoj akumulator, negde na njemu piše broj za „Cold Cranking Amps”. Ova oznaka pokazuje koliko ampera je potrebno za prvo paljenje u toku dana – tzv „paljenje na hladno”.

Zato ne iznenađuje da je jedan od prvih pokazatelja akumulatora koji se sprema da odustane od života konstatni dodatni napor pri prvom paljenju vozila. Znate ono, uđete u auto, pritisnete gas, okrenete ključ nekoliko puta i čujete samo slabe obrtaje motora u prvih nekoliko minuta. Taman kada razmišljate koliko ćete kasniti ako odete autobusom, auto se upali.

via GIPHY

Kad kažemo konstantni, mislimo da se ovaj ritual ponavlja više od tri puta nedeljno. To je prilično dobar znak da je akumulator na izdisaju i da vreme za penziju stiže.

Međutim, imajte na umu da ako je napolju zaista hladno, prilično je normalno da je paljenje otežano. Ne samo da je teže raspršiti gorivo, motorno ulje je gušće, već i akumulator ima manje snage nego obično.

Ali ako imate problema sa paljenjem na toplijem vremenu, definitivno treba da razmislite o menjanju akumulatoru u narednim mesecima.

5. Palili ste auto na kablove (mnogo puta)

Bez obzira na razlog zbog kojeg ste palili auto na kablove – akumulator je star, problem sa starterom, pumpom ili alternatorom, postoji prosto pravilo:

Ako morate da palite auto na kablove više od tri puta nedeljno, vreme je za novi akumulator.

Čak i nov akumulator može da postane samo teška plastična kutija ako palite automobil na kablove više od tri puta nedeljno. Zamilslite to kao veštačko oživljavanje u filmovima kad pacijentu stane srce, taj šok ne prija akumulatoru.

via GIPHY

Možda mislite da nema potrebe menjati nov akumulator zbog tako malog broja paljenja na kablove, ali nije problem samo u tome. Često se dešava da vozači ili majstori ne sumnjaju na akumulator, ipak je nov jelte. Zatim pokušavaju sve i svašta da pronađu problem, i onda startuju akumulator sve dok ne crkne alternator i starter, a na kraju morate da kupite akumulator, anlaser i alternator.

Simptomi akumulatora na izdisaju

Pre paljenja

  • Nema svetala na komandnoj tabli kada okrenete ključ u bilo kom smeru
  • Morate da palite na kablove svakih 3 – 5 dana
  • Akumulator se prazni nakon 15 – 30 minuta sa isključenim motorom i upaljenim radiom / drugom elektronikom
  • Starter i/ili alternator su crkli i već zamenjeni

U toku paljenja

  • Više od 3 okretanja ključa pre nego što upali
  • Svetla i elektronika trepere pri svakom obrtaju ključa pre nego što upali
  • Teško pali nakon stajanja
  • PK kaiš ciči kratko pri ili posle paljenja

U toku vožnje

  • Blago grub prazan hod na semaforu
  • Radio i druga elektronika se gase povremeno
  • PK kaiš ciči dok se vozi uzbrdo ili kad je vozilo pod većim teretom
  • Svetla i elektronika treperi kada se pritisne gas

Koliko dugo traje akumulator?

Akumulator ima radni vek od dve do tri godine u proseku, dok neki proizvođači tvrde da će njihov akumulator trajati 5 godina i više. U većini slučajeva će trajati dok ne istekne garancija.

Optimalno je da zamenite akumulator na svake dve i po godine, pre nego što se pojave problemi. Ali naravno, možete da čekate dok vas ne ostavi na sred puta ili kada neće da upali dok žurite na važan sastanak.

Radni vek akumulatora će zavisiti od mnogo drugih stvari osim samog protoka vremena.  Pravilnim održavanjem ćete obezbediti maksimum života akumualtora, a o tome ćemo neki drugi put.

Pogledajte našu odličnu ponudu akumulatora, a ako ne znate koji akumulator je za vaše vozilo, kontaktirajte nas.